Arts of Inspirations
Islam Is Our Guidelines

x g skolah lg???

assalamualaikum..
hehehe.. ari nii nak update skit.. x tau sgt nak wat pe sbenarnya. dah laa x p skolah lg.. lusa baru ana pergi . huhuh.. hari ahad nii ada perbarisan peringkat negeri perlis semperna hari kemerdekaan ke-51.. berkawad arr jawabnya.. x abis2 lagi berkwad.. huhuhu.. x pe2.. cuti lama2 x best gak.. ilmu bukan masuk sgt pon.. dah laa kat umah nii sorang jerk.. smalam tido lewat.. kul 2 pg kot.. nasib baik laa ada ali utk ana berchating.. x leh nak tdo.. tq ali coz teman ana.. heheh tp dy lg ar x tido.. telan air kopi lg ada.. pekat lak tuu. haish dak nii.. pastu dok jalan2 kat malakat arr.. semua da x da da.. balik skoll..huhuhu =(.. x pe2 nanti ana balik skoll gak,. balik2 nii mesti kena perli nyer ngan bdk2 n cg.. x kisah arr.. umah pon jauh, tiket pon mahal.. so paham2 je laa yerk.

hurmm… ari nii rasanya nak share skit arr tips2 pelajar cemerlang.. sebagai peringatan kepada diri sendiri dan seterusnya kepada pembaca2 sekalian..ana lebih suka berbincang benda2 nii secara x formal laa.. santai2 skit. mudah-mudahan Allah memberi keberkatan kepada kita. aminn.. ok2. lets get started..

1.first skali kita kena sedar dan tau bahawa Allah telah mencipta kita dengan sempurnanya.. so kita kenalah berusaha kearah kesempurnaan itu walaupon kita ketahui bahawa manusia ini mmg x akan sempurna.. x kisah laa. Allah x nilai natijah tp Allah nak nilai usaha dulu.. natijahnya tuu kerja Allah.. kita cuma bertawakkal jee..

2. yang keduanya kita perlu tanya diri sendiri . Adakah kita berdisiplin semasa belajar??.. jawapan kepada persoalan nii hanya kita sendiri sj yang tau.. so kita kena nilai laa diri sendiri. x yah tgk keburukan org lain.. tgk keburukan diri sendirri je.besar kemungkinan klo kita x berdisiplin semasa belajar, kita akan tidak menjadi seorang hamba Allah yang bersiplin sepanjang hayat. tp klo ada daya usaha yang gigih utk merubah, InsyaAllah Allah akan tunjukkan jalan kepada kita

3. mmg fitrah manusia hendak mencapai yang tertinggi dalam kehidupan kita. right?? hurmm.. tp malangnya hanya segelintir sahaja yang mengecapi kejayaan tersebut kerana golongan ini berjaya mengawal hawa nafsunya. dalam erti kata yang lain menundukkan nafsu mengikut kita.. bukan kita ikut nafsu. benda nii laa yang selalu org (termasuk diri ana sendiri) kalah.. tp seperti yang kat atas tadi kita perlu berusaha mengawalnya.. dalam hadith Rasulullah S.A.W mafhumnya, “tidak sempurna iman seseorang itu selagi mana hawa nafsu tidak tunduk mengikut apa yang dibawa oleh Rasulullah”.. asthfirlah.. teruknya klo kita x berjaya tundukkan nafsu kita kan.. mudah-mudahan Allah memberi kekuatan kepada kita utk jihad melawan nafsu krn jihad yang paling besar adalah jihad terhadap diri sendiri..

4. manusia berasal dari perkataan arab iaitu nasiya (insyallah.. ana pon sedikit lupa) yang bermaksud LUPA . kita mudah lupa apabila kita mendengar. kita sekadar tahu apa yang kita lihat dan kita akan faham apa yang kita amalkan atau praktikkan.. so the point nya.. kita kena amalkan laa apa yang kita da berlajar dalam kehidupan seharian sebagai hamba Allah agar kita x lupa n dapat kuasainya..seperti yang ana penah baca dalam majalah dewan siswa -> belajar > faham > nota > latihan > ulangkaji.. mmg berat skit arr .. perlu pengorbanan skit..x pe niat ikhlas krn ALlah

5. antara perkara yang penting is niat kita kena betol .. klo kita berlajar niat utk berkongsi ilmu atau mengajar orang lain, insyaAllah dengan izin Allah kita akan dapat kefahaman dan daya ingatan yang luar biasa. makin byk kita bantu org lain, makin meningkat kefahaman kita .. tp igt tau.. matlamat yang paling utama sekali ialah hanyasanya untuk mendapat keredhaan Allah.tu yang paling2 penting.. benda yang kita belajar dalam hidup kita nii dikatakan ILMU apabila benda yang kita belajar tuu menyebabkan kita makin rasa takut kpd Allah

Insyallah takat tuu je apa yang ana nak sampaikan.. tp sebenrnya ada lagi sepuluh tips lagi x dikemukakan.. skit2 dulu.. byk2 karang x hadam x guna jugak.. hehe. harap-harap apa yang dikatakan di sini memberkas dihati kita lg2 laa ati ana nih.. Amin.. klo sapa2 ada lg nak kongsi or kc komen .. silakan yer.. heheh. maaf klo ada kesilapan n memohon ampun daripada Allah.. wallahuamal..
assalamualaikum wbt…..

Advertisements

9 Responses to “x g skolah lg???”

  1. geli je gaya bahasa santai…
    kah kah kah…
    ha…
    jaga diri leklok…
    ubah bomba tuh
    ubah
    UBAH
    ha ha

  2. ye laaa.. tau laa penulisan dy hebat
    hehehehehe =P
    doakan jerk.. insyallah matlamat km nak bawak islam.. aminn

  3. eh, hg skolah kat perlis?

  4. aah.. kat ma;had attarbiyah al-islamiyah lebih dikenali sebagai matri.. terletak d beseri perlis.. dekat2 ngan tenku sulaiman…

  5. LOL..ada gok nama aku kt cni ye =p

    x tdo langsung nih…

    kat skola nasib baik x msk kls, kena bwat kerja Graphic majalah.

    heheheh….

    blk2 dr sekolah….lps Zohor sempat gak la tdo 1 jam.

    ngeh3

  6. Yea~
    Setuju ngan semua yang dinyatakan!^^

  7. jazakillah cik rusyda.. mai laa lg yee

  8. Cerpen baru saya bertajuk MATAHARI telah keluar…jemput singgah ke blog, baca dan komen…

  9. Salam~
    Blog updated! =p


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: